Понеділок, 09.12.2019, 09:39 | RSS
Головна | Каталог статей

EN

Вісник Маріупольського державного університету
Серія: Філологія
Bulletin of Mariupol State University
Головна | Каталог статей
Меню сайту
Категорії розділу
Випуск 20 [39]
ПОСИЛАННЯ
  • Сайт Маріупольського державного університету
  • Вісник Маріупольського державного університету. Серія: Право
  • Вісник Маріупольського державного університету. Серія: Економіка
  • Вісник Маріупольського державного університету. Серія: Історія та політологія
  • Вісник Маріупольського державного університету. Серія: Філософія, культурологія, соціологія
  • Пошук


    Іванова Наталія Петрівна, Рижченко Ольга Сергіївна
    Вісник Маріупольського державного університету. Сер. : Філологія. – 2019. – Вип. 20. – C. 58-64

    Іванова Наталія Петрівна
    кандидат філологічних наук
    Черкаський національний університет ім. Б. Хмельницького

    Рижченко Ольга Сергіївна
    кандидат філологічних наук,
    Харківський національний університет радіоелектроніки

    Розвиток феномену фентезі у сучасній науці

    DOI 10.34079/2226-3055-2019-12-20-58-64

    [ заватажити pdf (399.09 Kb) ]

    C. 58-64

    Аннотация
    Стаття присвячена актуальній проблемі визначення місця фентезі як метажанрового утворення в сучасній науці. Як відомо, цей феномен знаходиться в центрі уваги багатьох наук: філософії, культурології, психології, соціології, філології, – що породжує дискусії, пов‟язані з визначенням його джерел, жанрової природи, проблемами класифікації, специфікою позалітературних функцій тощо.
    Філософсько-культурологічні дослідження (А. Дьоміна, В. Пігулевський) доводять, що фентезі є закономірним продуктом епохи постмодернізму, який в силу свого масового характеру поширюється майже на всі сфери людської діяльності, формуючи особливе культурологічне поле індивіда, і впливає на розвиток суспільства в цілому. Розвідки Ф. Косічкіна та О. Уткіної, присвячені соціально-психологічним проблемам фентезі, доводять його популярність і користь серед різних вікових груп, а передовсім – у підлітків. Зокрема, фентезі, подібно до комп‟ютерних ігор, дозволяє відійти від реального, не завжди успішного, світу у світ снів і фантазій, де читач стає відірваним спостерігачем або учасником подій, в які не проникають звичайні повсякденні турботи. Проте ескапізм має подвійну семантику: з одного боку, за його допомогою можна провести психокорекцію, з іншого – надмірне захоплення «іншими» світами може вказувати на набутий психічний розлад або навіть аутизм.
    Ми визначаємо фентезі як галузь фантастики, яка закономірно сформувалась у другій половині ХХ століття. На сьогодні з упевненістю можна говорити, що фентезі переросло категорію літературного жанру. Це метажанр, який має свою структуру моделювання світу та поєднує загальним предметом художнього зображення не тільки різноманітні літературні жанри (роман, повість, лірику та інші), а й види мистецтва (скульптура, кіно, мультиплікація, плакат, живопис). Постійна його динаміка призводить до розширення кількості тем та, як наслідок, читацького кола (наприклад, дитяче, жіноче, чоловіче, міське фентезі).
    Головними джерелами фентезі, в яких воно запозичувало різноманітні способи відтворення дійсності, стали міфо-фольклорна та фантастична літературна традиції, зокрема, середньовіччя, бароко, готичний роман, романтична і модерністська поетики. Наявність великої кількості спроб визначити це явище свідчить про його постійну динаміку та про перспективи таких досліджень.

    Ключові слова: метажанр, міфо-фольклорна традиція, проблематика, тематика, фантастична література, фентезі.

    Список використаної літератури

    1. Галиев С. Классификация жанра фэнтези. Произведения Дж. Р. Р. Толкиена [Электронный ресурс] / С. Галиев // Проза.ру. – Режим доступа : https://www.proza.ru/2011/08/13/1098
    2. Демина А. Фэнтези в современной культуре : философский анализ : автореф. дис. … канд. филос. наук : спец. 24.00.01 / Анастасия Владимировна Демина ; ФГБОУ ВПО «Астраханский государственный университет». – Астрахань, 2015. – 22 с.
    3. Косичкин Ф. Настоящее фэнтези [Электронный ресурс] / Ф. Косичкин // Год литературы. 2019. – Режим доступа : https://godliteratury.ru/public-post/nastoyashhee-fyentezi
    4. Криворучко М. В. Социально-психологические особенности и типы молодежной аудитории с различной степеню увлеченности фильмами и сериалами в жанре фэнтези / М. В. Криворучко, И. В. Алексеева // Вестник Омского университета. Серия психология. – 2017. – Вып. 2. – С. 49–58.
    5. Лейдерман Н. Теория жанра : исследования и разборы / Н. Лейдерман. – Екатеринбург : УрГПУ, 2010. – 900 с.
    6. Лотман Ю. М. Миф – имя – культура / Ю. М. Лотман, Б. А. Успенский // Лотман Ю. М. Избранные статьи в 3-х т. / Ю. М. Лотман. – Таллинн : Александра, 1992. – Т. І. – С. 58–75.
    7. Ревенко Н. Мир сказки через поколения / Н. Ревенко //Гуманитарные ведомости ТГПУ им. Л. Н. Толстого. – 2018. – № 3 (27), Т. 1. – С. 173–178.
    8. Сентемова И. Фэнтези [Электронный ресурс] / Ю. Сентемова // Открытый урок. Первое сентября. – Режим доступа : https://открытыйурок.рф/%D1%81%D1%82%D0%B0%D1%82%D1%8C%D0%B8/506375/
    9. Спивак Р. Русская философская лирика : проблемы типологии жанров / Р. Спивак. – Красноярск : Изд-во Красноярского ун-та, 1985. – 140 с.
    10. Тодоров Ц. Введение в фантастическую литературу / Ц. Тодоров, пер. с фр. Б. Наумова. – Москва : Дом интеллектуальной книги, 1999. – 144 с.
    11. Труфанова Е. Эскапизм и эскапистское сознание : к определению понятий / Е. Труфанова // Философия и культура. – 2012. – № 3 (51). – С. 96–107.
    12. Уткина О. Гендерный аспект в детской литературе : что читают девочки / О. Уткина // Вестник Красноярского государственного педагогического университета им. В. П. Астафьева. – 2012. – № 2. – С. 328–331.
    13. Уткина О. Гендерный аспект в детской литературе : что читают мальчики ? / О. Уткина // Педагогическое образование в России. – 2013. – Вып. 6. – С. 252–256.
    14. Чернявська О. До питання класифікації жанру фентезі / О. Чернявстка // Літературознавчі студії. – 2015. – Вип. 1 (2). – С. 323–331.
    15. Элиаде М. Аспекты мифа / М. Элиаде ; пер. с фр. В. Большакова. – Москва : Инвест–ППП, 1996. – 240 с.
    16. Dreier S. Old fables and their new tricks : exploring revisionist fairytale fantasy in selected texts by Cornelia Funke and Svetlana Martynchik : a dissertation submitted in partial fulfillment of the requirements for the degree of doctor of philosophy in the faculty of graduate and postdoctoral studies (Germanic studies) / Stephanie Dreier ; the University of British Columbia. – Vancouver, 2018. – 228 p.
    17. Grytting A. On the Yellow Brick Road : Fantasy, Fairy Tales, and the Coming of Age Journey [Electronic resource] / A. Grytting. – University of Agder : Faculty of Humanities and Education, Department of Foreign Languages and Translation, 2018. – 97 р. – Mode of access : https://uia.brage.unit.no/uia-xmlui/bitstream/handle/11250/2562922/Grytting,%20Anna.pdf?sequence=1
    18. Zaja P. M. Beyond and Below : Subversive Spaces in Postmodern British Fantasy [Electronic resource] : A Thesis Submitted to the Faculty of Purdue University in Partial Fulfillment of the Requirements for the degree of Master of Arts. Department of English / P. M. Zaja ; Purdue University. – Hammond, Indiana, 2018. – 97 p. – Mode of access : https://docs.lib.purdue.edu/dissertations/AAI10811659/


    Цитування

    ДСТУ ГОСТ 7.1-2006
    Ivanova N. Fantasy as a developing phenomenon of modern art / N. Ivanova, O. Ryzhchenko // Вісник Маріупольського державного університету. Сер. : Філологія. – 2019. – Вип. 20. – С. 58-64.

    Harvard Referencing Style
    Ivanova, N. and Ryzhchenko, O. 2019. Fantasy as a developing phenomenon of modern art. Vìsnik Marìupolʹsʹkogo deržavnogo unìversitetu. Serìâ: Fìlologìâ, 20, s. 58-64.

    Категорія: Випуск 20 | Додав: Marina (13.06.2019)
    Переглядів: 91 | Теги: метажанр, фантастична література, фентезі, тематика, міфо-фольклорна традиція, Проблематика | Рейтинг: 0.0/0
    Всього коментарів: 0

    Copyright МДУ © 2019

    Веб-дизайн, технічна підтримка та адміністрування: Белла Марина Віталіївна its.me.marina@gmail.com

    uCoz