Вісник Маріупольського державного університету. Серія: Філологія. – 2022. – Вип. 26–27. – С. 1–305
Климухіна Поліна Олегівна
професор кафедри теорії літератури та зарубіжної літератури
доктор філологічних наук, професор
Волинський національний університет імені Лесі Українки
E-mail: [email protected]
ORCID: 0000-0001-6656-2004
Проблеми рецепції та інтерпретації роману П. Зюскінда «Парфуми» в українському літературознавстві
Анотація
У статті розглядаються особливості української науково-критичної рецепції та інтерпретації роману П. Зюскінда «Парфуми». Актуальність проблеми в тому, що роман німецького письменника не втрачає свого значення, однак його сприймання далеке від повноти, а в більшості читачів поверхове. Твір представляє жанр «роман про митця», утверджений традицією німецької літератури, яка веде свій початок від кінця ХⅤІІІ ст., від жанрової моделі Bildungsroman’у. Головною особливістю роману П. Зюскінда є інтертекстуальна насиченість, завдяки якій у твір сучасного прозаїка входять найважливіші філософські проблеми – не лише проблеми митця й мистецтва, а передусім проблеми сутності людини та її стосунків зі світом, її творчої потуги та відповідальності за свої діяння. Прийоми зображення головного персонажа, як і всіх «фонових» – стилізація, травестія, гротеск, карикатура тощо. У романі розкривається постмодерністський погляд на роль митця і мистецтва, а також постмодерністська концепція людини та суспільного розвитку (прогресу науки, моральних цінностей, зміни стосунків людини з природою тощо). Те, що головний герой нібито є людиною конкретної епохи, – містифікація: герой і його оточення схожі на реальних людей ХⅤІІІ ст. не більше, ніж на людей інших століть, зате важливо, що доба Просвітництва започаткувала концепцію гуманізму, а саме її автор через інтертекстуальні зв’язки іронічно перевертає у читацькому сприйманні. Він хотів показати митця, здатного володіти запахами і витворити з них ефемерний досконалий світ, цілком йому підвладний. Важливою є й духовно-екологічна проблематика роману (адже творча діяльність людини впливає на довкілля), а парфумерія – мистецтво, тісно пов’язане з технологією виробництва, у результаті якого сучасна людина змінює світ до невпізнання, стає загрозою для його (і свого власного в ньому) існування.
Філософська проблематика роману визначила вибір героя, чий образ карикатурно перевертає гуманістичний ідеал, зокрема ідеал Руссо. Іронічне переосмислення традиційних, аксіоматичних істин (на зразок: «геній і злочин несумісні», «людина – вінець творіння», «людина – це звучить гордо», «мистецтво вічне», «краса врятує світ» тощо) має у романі всеохопний характер. Але передусім підлягає переоцінці сам феномен людини та людськості – автор піддає сумніву звичні уявлення про них відповідно з духом постмодерну, який не залишає шансів плекати ілюзії щодо ціни суспільного прогресу та еволюції людської природи.
Ключові слова:
роман виховання, роман про митця, П. Зюскінд, роман «Парфуми», постмодерністські характеристики, інтертекстуальні зв’язки, філософські проблеми; a novel of upbringing, a novel about an artist, P. Süskind, the novel "Perfume", postmodern characteristics, intertextual connections, philosophical problems
Бібліографічний список
Білоцерківець, Н., 1993. Геніальна компіляція. Всесвіт, 11 12, с. 102–104.
Варецька, С. О., 2013. Роман про митця: постмодерна варіація (на прикладі романів «Бляшаний барабан» Ґ. Ґраса, «Сестра сну» Р. Шнайдера, «Парфуми» П. Зюскінда). Питання літературознавства. 88, с. 144–156 [онлайн]. Доступно: <http://pytlit.chnu.edu.ua/article/view/73209/68572> (Дата звернення 30 червня 2022).
Венгерова, Э., 1991. От переводчика. Иностранная литература. 8, с. 123–124.
Давиденко, Г. Й., Стрельчук, Г. М. та Гринчак, Н. І., 2011. Історія зарубіжної літератури ХХ століття: навчальний посібник. 2-е вид. Київ: Центр учбової літератури.
Зюскінд, П., 1993. Запахи: Історія одного вбивці: роман. Пер. з нім. Ірини Фридрих. Всесвіт, 11–12.
Зюскінд, П., 2006. Парфуми. Історія одного вбивці: роман. Пер. з нім. І. С. Фрідріх. Харків: Фоліо.
Колошук, Н. Г., 1997. Проблематика роману Патріка Зюскінда «Запахи» крізь призму поняття «постмодернізм». Іноземна філологія: міжвідомчий науковий збірник, 110. Львів: Світ, с. 167–172.
Лімборський, І., 2003. Просвітництво як літературна епоха: проблеми сучасної інтерпретації. Сучасність, 5, с. 106–113.
Лімборський, І., 2004. Просвітництво і постмодернізм – два витоки однієї спіралі? Всесвіт, 7–8, с. 178–184.
Пікун, Л. В., 2006. Дзеркальна гра набутками культури: романтична та постмодерністська модель (на матеріалі романів М. Шеллі «Франкенштейн, або Сучасний Прометей» і П. Зюскінда «Парфуми. Історія одного вбивці») . Кандидат наук. Автореферат. Київський національний лінгвістичний університет.
Толмачев, В. М. (ред.), 2003. Немецкая литература после 1945 года. В: Зарубежная литература XX века: учебное пособие. Москва: Изд. центр «Академия», с. 503–536.
Чертенко, О., 2005. Зюскінд, Патрік. В: Н. Михальська та Б. Щавурський, (ред.) Зарубіжні письменники. Енциклопедичний довідник: у 2 т. Тернопіль: Навчальна книга – Богдан, т. 1: А К, с. 661–664.
Parta.ua, 2022. Тріумф і поразка Гренуя за романам П. Зюскінда «Запахи. Історія одного вбивці») – твори з літератури та на вільну тему. [онлайн]. Доступно: <https://parta.com.ua/ukr/composition/view/495/> (Дата звернення: 30 червня 2022).
Цитування
ДСТУ ГОСТ 7.1-2006
Колошук Н. Г. Проблеми рецепції та інтерпретації роману П. Зюскінда «Парфуми» в українському літературознавстві / Н. Г. Колошук // Вісник Маріупольського державного університету. Сер.: Філологія. – 2022. – Вип. 26–27. – С. 96–108.
Harvard Referencing Style
Koloshuk, N. H., 2022. Problemy retseptsii ta interpretatsii romanu P. Ziuskinda «Parfumy» v ukrainskomu literaturoznavstvi [Problems of reception and interpretation of P. Süskind's novel "Perfume" in the Ukrainian literary studies]. Vìsnik Marìupolʹsʹkogo deržavnogo unìversitetu. Serìâ: Fìlologìâ, 26–27, pp. 96–108.