П`ятниця, 29.03.2024, 18:19 | RSS | Вітаю Вас Гість
Головна | Каталог статей | Реєстрація | Вхід

EN

Вісник Маріупольського державного університету
Серія: Філологія
Vìsnik Marìupolʹsʹkogo deržavnogo unìversitetu.
Serìâ: Fìlologìâ
Головна | Каталог статей
Меню сайту
Категорії розділу
Випуск 26-27 [34]
Вхід на сайт
Логін:
Пароль:
ПОСИЛАННЯ
  • Сайт Маріупольського державного університету
  • Вісник Маріупольського державного університету. Серія: Право
  • Вісник Маріупольського державного університету. Серія: Економіка
  • Вісник Маріупольського державного університету. Серія: Історія та політологія
  • Вісник Маріупольського державного університету. Серія: Філософія, культурологія, соціологія
  • Пошук


    Lepokhin Eugene
    Вісник Маріупольського державного університету. Серія: Філологія. – 2022. – Вип. 26–27. – С. 1–305

    Lepokhin Eugene
    Candidate of Philology, PhD, Associate Professor
    Department of Philology, Kolomyia Institute of Vasyl Stefanyk
    Precarpathian National University
    E-mail: [email protected]
    ORCID: 0000-0002-6941-7467

    Ambivalence of social and private in the film text Gattaca by Andrew Niccol and the story Ivan Ivanovich by Mykola Khvylovy

    DOI 10.34079/2226-3055-2022-15-26-27-116-132

    [ download pdf ]

    С. 116-132

    Анотація
    Зіставлення досліджуваних дискурсів здійснено за ознакою спорідненості гетеромедіальних семіотичних одиниць, що мають статус естетичних об’єктів. Стаття висвітлює діалектику сучасних міжмистецьких досліджень і спирається на засади так званої постструктуралістської теорії (передусім у творчості Мішеля Фуко та Жиля Делеза). Вона є своєрідним ідейним продовженням опису неочевидних інтермедіальних перегуків на прикладі творчості Миколи Хвильового, що вже здійснювалося автором у дослідженні «Наратологічні контрасти і психоделічні полюси художнього тексту Миколи Хвильового і кінотексту Міхаеля Ганеке» (Кременецькі компаративні студії, вип. VIII, 2018). У статті розглянуто питання формування «політичного тіла», використано окремі аспекти аналітичного психоаналізу Карла-Ґустава Юнґа, поняття «плоть світу» Моріса Мерло-Понті, уявлення Жан-Поль Сартра про погляд. Різноманітні концепції та ідеї, які можна приписати кінематографу та літературі через їх «трансмедіальність» (медіальну неочевидність, що виникає в середовищі без вказівки на відповідне медіальне джерело), пояснюють загальне, спільне у вигаданому світі як на екрані, так і в полі друкованої книги, а також у системах, що існують за межами екрана та книги. Відтак, у статті представлено концепцію рекурентності (повтору), висвітлено архетип тіні, експліковано дихотомію понять хвороба / недуга, розтлумачено значення понять режим / дієта. Аналіз персонажів здійснено з огляду на їхні вчинки та цілі крізь призму вищезазначених категорій. Результати проведеного аналізу будуть корисними усім, хто досліджує: дискурс українського літературного процесу 20-х – 30-х рр. ХХ ст., особливості розвитку української прози означеного періоду у співвіднесенні із загальноєвропейським контекстом, проблематику міжмистецької взаємодії, художні механізми творення прозотекстів Миколи Хвильового й порівняння його художньої манери з іншими мистецтвами, зокрема в оперуванні інструментами кінематографічної експресії. Перспективою подальших розвідок може стати аналіз прозотекстів українського письменника для фокусування на новаторських й сміливих формальних рішень митця; аналіз психологічного контексту експресивного творення художніх образів у «Повісті про санаторійну зону» крізь призму поняття образ-рух Жиля Делеза для відстеження вчинків персонажів відповідно до ситуацій, що в них вони опиняються; аналіз експресіоністського ототожнення простору зони як простору смерті із простором й компонуванням травматичного тіла.

    Ключові слова: тіло, ідентичність, повторюваність, персонаж, суспільство, оповідач, образ, ідеологія, трансмедіальність; body, identity, recurrence, character, society, narrator, image, ideology, transmediality

    Бібліографічний список

    Безхутрий, Ю. М., 2006. Оповідання М. Хвильового «Іван Іванович». Іронія як засіб формування художнього світу. Вивчаємо українську мову та літературу, 19–21, с. 40–44.

    Зборовська, Н., 2003. Психоаналіз і літературознавство: посібник. Київ: Академвидав.

    Зенгва, В. О., 2012. Художня антропологія прози М. Хвильового: герой як феномен культури. Кандидат наук. Дисертація. Харків. нац. ун-т ім. В. Н. Каразіна.

    Мочернюк, Н. Д., 2017. Інтермедіальність: термін, концепція, методологія. Прикарпатський вісник НТШ. Слово [онлайн], 4(40), с. 207–214. Доступно: <https://pvntsh.nung.edu.ua/index.php/word/article/download/1173/1150> (дата звернення 15 грудня 2022).

    Плющ, Л., 2018. Його таємниця, або «Прекрасна ложа» Хвильового. Київ: Видавничий дім «КОМОРА».

    Руденко, М. І., 2004. Наративна структура художньої прози Миколи Хвильового. Кандидат наук. Дисертація. Київський національний університет ім. Тараса Шевченка.

    Цюп’як, І. К., 2002. Поетика повістей Миколи Хвильового. Кандидат наук. Дисертація. Дніпро. нац. ун-т.

    Bakhtin, M., 1990. The Problem of Content, Material, and Form in Verbal Art. In: M. Holquist and V. Liapunov (eds.). Art and Answerability: Early Philosophical Essays. Translated by V. Liapunov. Austin: University of Texas Press, pp. 257–325. Available at : <https://www.jstor.org/stable/10.7560/704114> (Accessed 15 December 2022).

    Banner, O., 2011. The Postracial Imagination: Gattaca’s Imperfect Science. Discourse, 2(33), pp. 221–241. DOI: 10.1353/dis.2011.0015.

    Bordwell, D., 2006. The Way Hollywood Tells It: Story and Style in Modern Movies. Berkeley: University of California Press. Available at : <https://www.jstor.org/stable/10.1525/j.ctt1pn74s> (Accessed 15 December 2022).

    Brötz, D., 2015. Dostojewskis »Der Idiot« im Spielfilm: Analogien bei Akira Kurosawa, Sasa Gedeon und Wim Wenders. transcript Verlag, Bielefeld. Available at : <https://www.degruyter.com/document/doi/10.1515/9783839409978/html> (Accessed 15 December 2022).

    Clayton, J., 2003. Genome Time: New Age Evolution, The Gold Bug Variations, and Gattaca. Charles Dickens in Cyberspace: The Afterlife of the Nineteenth Century in Postmodern Culture. New York: Oxford University Press, pp. 166–189.

    Deleuze, G., 1995. Negotiations, 1972–1990. Translated by Martin Joughin. New York: Columbia University Press.

    Deleuze, G., 2001. Cinema 2: The Time-Image. Translated by Hugh Tomlinson and Robert Galeta. Minneapolis: University of Minnesota Press.

    Foucault, M. 1995. Discipline and Punish: The Birth of the Prison. 2nd ed. Translated by Alan Sheridan. New York: Vintage Books. Available at : <https://monoskop.org/images/4/43/Foucault_Michel_Discipline_and_Punish_The_Birth_of_the_Prison_1977_1995.pdf> (Accessed 15 December 2022).

    Foucault, M., 1983. The subject and power. In: H. Dreyfus, & P. Rabinow (Eds.), Michel Foucault: Beyond structuralism and hermeneutics: 2nd ed., ). Chicago, IL: University of Chicago Press, pp. 208-226.

    Hejmej, A., 2010. Komparatystyka kulturowa: interpretacja i egzystencja. Teksty Drugie, 5, pp. 53–64. Available at : <https://rcin.org.pl/Content/49167/PDF/WA248_66693_P-I-2524_hejmej-komparatystyka.pdf> (Accessed 15 December 2022).

    Jung, C. G., 1969. Archetypes and the Collective Unconscious. In G. Adler & R. F. C. Hull (eds.), Collected Works of C. G. Jung, 2nd ed. Vol. 9, Part 1: Princeton University Press, pp. i–iv. Available at : <http://www.jstor.org/stable/j.ctt5hhrnk.1> (Accessed 15 December 2022).

    Khvylovy, M., 1960. Ivan Ivanovich. In: George S. N. Luckyj (transl. with an introd.) Stories from the Ukraine. New York: Philosophical Library, pp. 160–214. Available at : <http://irbis-nbuv.gov.ua/ulib/item/UKR0005277> (Accessed 15 December 2022).

    Marsen, S., 2004. Against heritage: Invented identities in science fiction film. Semiotica. 152(1/4), pp. 141–157. DOI: 10.1515/semi.2004.2004.152-1-4.141

    Merleau-Ponty, M., 1968. The Visible and the Invisible, followed by Working Notes. In: C. Lefort ed. Translated by Alphonso Lingis. Evanston: Northwestern University Press. Available at : <https://monoskop.org/images/8/80/Merleau_Ponty_Maurice_The_Visible_and_the_Invisible_1968.pdf> (Accessed 15 December 2022).

    Merleau-Ponty, M., 2013. Phenomenology of Perception. Translated by Donald A. Landes. New York: Routledge.

    Metz, Chr., 1982. Psychoanalysis and Cinema : The Imaginary Signifier. In: Stephen Heath and Colin MacCabe, eds. Translated by Celia Britton, Annwyl Williams, Ben Brewster and Alfred Guzzetti. London: Macmillan. Available at : <https://www.academia.edu/8739957/Christian_Metz_Psychoanalysis_and_the_Cinema_The_Imaginary_Signifier_1982> (Accessed 15 December 2022).

    Niccol, A., 2008. Gattaca [DVD]. München: Sony Pictures Home Entertainment.

    Platzgummer, V., 2003. Die Errettung der Menschheit: Studien zu den Science Fiction-Filmen Gattaca und Matrix. Marburg: Tectum Verlag. Available at : <https://books.google.com.ua/books?id=5KpE7dlxZdcC> (Accessed 15 December 2022).

    Turner, Br. S., 2008. The Body & Society: Explorations in Social Theory. 3rd ed. London: SAGE Publications. DOI: 10.4135/9781446214329.

    Wolf, W., 2005. Intermediality. In: D. Herman, M. Jahn and Marie-Laure Ryan (eds.). The Routledge Encyclopedia of Narrative Theory. London: Routledge, pp. 252–256. DOI: 10.4324/9780203932896.

    Wolf, W., 2017. Selected Essays on Intermediality by Werner Wolf (1992–2014): Theory and Typology, Literature-Music Relations, Transmedial Narratology, Miscellaneous Transmedial Phenomena. In: Walter Bernhartd (ed.). Leiden / Boston: Brill / Rodopi, DOI: 10.1163/9789004346642


    Цитування

    ДСТУ ГОСТ 7.1-2006
    Lepokhin E. Ambivalence of social and private in the film text Gattaca by Andrew Niccol and the story Ivan Ivanovich by Mykola Khvylovy / E. Lepokhin // Вісник Маріупольського державного університету. Сер.: Філологія. – 2022. – Вип. 26–27. – С. 116–132.

    Harvard Referencing Style
    Lepokhin, E., 2022. Ambivalence of social and private in the film text Gattaca by Andrew Niccol and the story Ivan Ivanovich by Mykola Khvylovy. Vìsnik Marìupolʹsʹkogo deržavnogo unìversitetu. Serìâ: Fìlologìâ, 26–27, pp. 116–132.

    Категорія: Випуск 26-27 | Додав: Marina (30.12.2022)
    Переглядів: 130 | Теги: тіло, Image, повторюваність, recurrence, Identity, narrator, ідеологія, Society, оповідач, трансмедіальність body, персонаж, Ideology, ідентичність, Character, суспільство, Образ, transmediality | Рейтинг: 0.0/0
    Всього коментарів: 0

    Copyright МДУ © 2024

    Веб-дизайн, технічна підтримка та адміністрування: Белла Марина Віталіївна [email protected]

    uCoz