П`ятниця, 26.04.2024, 02:54 | RSS | Вітаю Вас Гість
Головна | Каталог статей | Реєстрація | Вхід

EN

Вісник Маріупольського державного університету
Серія: Філологія
Vìsnik Marìupolʹsʹkogo deržavnogo unìversitetu.
Serìâ: Fìlologìâ
Головна | Каталог статей
Меню сайту
Категорії розділу
Випуск 26-27 [34]
Вхід на сайт
Логін:
Пароль:
ПОСИЛАННЯ
  • Сайт Маріупольського державного університету
  • Вісник Маріупольського державного університету. Серія: Право
  • Вісник Маріупольського державного університету. Серія: Економіка
  • Вісник Маріупольського державного університету. Серія: Історія та політологія
  • Вісник Маріупольського державного університету. Серія: Філософія, культурологія, соціологія
  • Пошук


    Нікоряк Наталія Валеріанівна
    Вісник Маріупольського державного університету. Серія: Філологія. – 2022. – Вип. 26–27. – С. 1–305

    Нікоряк Наталія Валеріанівна
    доцент кафедри зарубіжної літератури та теорії літератури, кандидат філологічних наук, докторант
    Чернівецький національний університет імені Юрія Федьковича
    E-mail: [email protected]
    ORCID: 0000-0001-6658-0114

    Актуалізація класичного тексту в жанрі римейку: телесеріал «Спіймати Кайдаша» (2020)

    DOI 10.34079/2226-3055-2022-15-26-27-153-163

    [ download pdf ]

    С. 153-163

    Анотація
    Аналізується жанрова специфіка телесеріалу «Спіймати Кайдаша» (2020) сценаристки й продюсерки Наталії Ворожбит та режисера Олександра Тіменка. Ідентифікуються маркери його успіху. Кінотекст максимально зберігає фабульну матрицю повісті «Кайдашева сім'я» (1878) І. Нечуя-Левицького. Водночас, класична фабула виразно осучаснюється, набуває нових соціальних акцентів: тут творчо переосмислюються вже здавна знайомі «традиційні образи» та «вічні питання». Першоджерело актуалізується не лише на рівні хронотопу, персоносфери, сюжетотворення та історичного контексту, але й на рівні стильових парадигм нової епохи. Суттєві модифікації епічного сюжету також відбуваються й на жанровому рівні. Автори ввели додаткові сюжетні фрагменти з участю нових персонажів, значно збільшуючи обсяг (текст класика на півтори сотні сторінок перетворився на дванадцятисерійну міні-епопею). Це розгорнуло проблематику першоджерела, за рахунок акторської гри стало більш виразним психологічне розкриття внутрішнього світу персонажів. Соціально-побутова сатирично-гумористична повість-хроніка, трансформуючись відносно специфічних вимірів іншого виду мистецтва, перетворилася на успішний «трагікомічний» кінороман. Констатовано, що наявний ресурс «Кайдашевої сім'ї» виявив тенденцію актуалізуватися в часі та просторі за рахунок пародіювання стереотипів, певною мірою – завдяки деміфологізації і десакралізації звичних культурних кодів. Римейк «Спіймати Кайдаша» підтвердив потенційний ресурс першоджерела, можливості його успішного переспіву.

    Ключові слова: І. Нечуй-Левицький, «Спіймати Кайдаша», телесеріал, римейк, хронотоп, персоносфера, жанровий код; I. Nechuy-Levytsky, «To Catch the Kaidash», TV series, remake, chronotope, personosphere, genre code

    Бібліографічний список

    Васильєв, Є., 2017. Сучасна драматургія: жанрові трансформації, модифікації, новації: монографія. Луцьк : ПВД «Твердиня».

    ВУФКУ. Lost&Found, 2019b. Василина. Преса про фільм «Василина» . [онлайн]. Доступно за: <https://vufku.org/wp-content/uploads/2019/02/Binder2.pdf> (Дата звернення 9 жовтня 2022).

    ВУФКУ. Lost&Found, 2019а. Василина. Монтажні листи. [онлайн]. Доступно: <https://vufku.org/wp-content/uploads/2019/02/Binder1.pdf> (Дата звернення 9 жовтня 2022).

    Гуменюк, Т. К., 1997. Культура ХХ століття у постмодерністському відображенні. Художня культура: історія, теорія, практика: зб. наук. ст. Київ : ІПК працівників культури, с. 126–141.

    Загидуллина, М., 2004. Ремейк, или Экспансия классики. Новое литературное обозрение. [онлайн], 5. Доступно за: <https://magazines.gorky.media/nlo/2004/5/remejki-ili-ekspansiya-klassiki.html> (Дата звернення 5 листопада 2022).

    Земленіт, О., 2020. «Спіймати Кайдаша»: в пошуках пропащої родини [онлайн]. Доступно за: <https://commons.com.ua/uk/spijmati-kajdasha/> (Дата звернення 17 жовтня 2022).

    Кохан, Т., 2017. Кінематограф у контексті культурного простору ХХ століття: монографія. Київ : Ін-т культурології НАМ України.

    Миславський, В. Н., 2007. Кінословник. Терміни, визначення, жаргонізми. Харків.

    Назаренко, М., 2021. Крім «Кобзаря». Антологія української літератури 1792–1883: у 2 частинах. Київ : Laurus, частина 1.

    Нечуй-Левицький, І., 1986. Повісті та оповідання В: Твори: в 2 томах. . Київ : Наукова думка, т. 2.

    Нове українське кіно, 2020. «Спіймати Кайдаша»: в чому магія популярного серіалу Наталки Ворожбит. [онлайн]. Доступно: <https://www.cinema.in.ua/spiimaty-kaidasha-natalky-vorojbyt/> (Дата звернення 12 вересня 2022).

    Пархоменко, Я. А., 2011. Художественная природа ремейка. Москва : ИПК работников телевидения и радиовещания.

    Скрипник, Г. (ред.), 2016. 1930–1945. В: Історія українського кіно: у 5 т. Київ: Видавництво ІМФЕ ім. М. Т. Рильського, т. 2.

    Спіймати Кайдаша, 2020. [серіал]. [онлайн]. Доступно: <https://www.stb.ua/serial/ua/issue/spiymaty-kaydasha-smotret-serial-onlayn-vse-serii/> (Дата звернення 8 вересня 2022).

    Терехова, Л., 2020. Кайдани Кайдашів: розірвати чи змиритися? [онлайн]. Доступно: <https://genderindetail.org.ua/library/retsenzii/kaydani-kaydashiv-rozirvati-chi-zmiritisya-1341412.html> (Дата звернення 5 жовтня 2022).

    Тримбач, С. В. 2019. Кіно народжене Україною. Альбом антології українського кіно. Київ : Саміт-книга.

    Хаврусь, С. 2006. На екрані – твори Нечуя-Левицького та його Стеблів : літературно-мистецькі розвідки, нариси та замальовки. Черкаси : Кур’єр.

    Эко, У., 1996. Инновация и повторение. Между эстетикой модерна и постмодерна. Философия эпохи постмодерна. Минск : Красико-Принт, с. 57–63. [онлайн] Доступно: <https://www.gumer.info/bibliotek_Buks/Culture/Eko/Inn_Povt.php> (Дата звернення 12 ноября 2022).

    Leitch, T., 2002. Twice-Told Tales: Disavowal and the Rhetoric of the Remake. In: J. Forrest and L. R. Koos (eds), Dead Ringers: The Remake in Theory and Practice. New York : State University of New York Press, рр. 37-62.


    Цитування

    ДСТУ ГОСТ 7.1-2006
    Нікоряк Н. В. Актуалізація класичного тексту в жанрі римейку: телесеріал «Спіймати Кайдаша» (2020) / Н. В. Нікоряк // Вісник Маріупольського державного університету. Сер.: Філологія. – 2022. – Вип. 26–27. – С. 153–163.

    Harvard Referencing Style
    Nikoriak, N. V., 2022. Aktualizatsiia klasychnoho tekstu v zhanri rymeiku: teleserial «Spiimaty Kaidasha» (2020) [The update of the classic text in the genre of remake: TV series «To Catch the Kaidash» (2020)]. Vìsnik Marìupolʹsʹkogo deržavnogo unìversitetu. Serìâ: Fìlologìâ, 26–27, pp. 153–163.

    Категорія: Випуск 26-27 | Додав: Marina (30.12.2022)
    Переглядів: 137 | Теги: Remake, TV Series, personosphere, «To Catch the Kaidash», І. Нечуй-Левицький, genre code, Римейк, chronotope, телесеріал, жанровий код I. Nechuy-Levytsky, хронотоп, персоносфера, «Спіймати Кайдаша» | Рейтинг: 0.0/0
    Всього коментарів: 0

    Copyright МДУ © 2024

    Веб-дизайн, технічна підтримка та адміністрування: Белла Марина Віталіївна [email protected]

    uCoz