Анотація
У статті проаналізовано історію становлення та жанрову систему української літератури жахів. Розглядаючи витоки жанру жахів у літературі, можна простежити поєднання містики, специфічної емоційної тональності (таємничість, страх перед невідомим) та міфологічної образності, які в ході літературного поступу набувають нових ознак.
Також у статті розглянуто динаміку змін у жанровій системі літератури жахів; проаналізовано типологічну еволюцію українського горору; простежено трансформації усталеної художньої матриці літератури жахів і механізми збереження жанрової пам’яті. Доведено, що наявність спільних генетико-типологічних жанрових ознак у різних національних літературах можна пояснити процесом міграції сюжетів, мотивів та їхніх варіантів. Стисло розкрито ґенезу жанру горор у кластері жанрів літератури жахів; здійснено спробу систематизації жанротвірних елементів. Продемонстровано специфіку горору як художнього феномену, що еволюціонує від стилістичного прийому до власне жанру.
Розкрито природу складного полісемантичного конструкту жанру горор, для інтерпретації якого, окрім загальнонаукових методів (описовий, типологічний), у статті було застосовано ще й такі, як герменевтичний, культурно-історичний, міфопоетичний, психоаналітичний, бібліографічний, компаративістський, філологічний, структуралістський, інтертекстуальний. Такий арсенал наукових методів дозволив більш детально описати структуру функціонування системи жанрів літератури жахів у цілому і горору як окремого жанру. Процес становлення останнього окреслено як поступову кристалізацію відносно сталої художньої структури, що продовжує розвиватися завдяки взаємодії стійких (особливий тип хронотопу, сталі функції персонажів) і динамічних елементів
Білоус, О., 2004. Архетипи готичного роману (спроба семіотичного аналізу готичної прози). В: Інститут міжнародних відносин. Американська література на рубежі ХХ–ХХI століть. Матеріали II Міжнародної конференції з літератури США Київ, 24–26 вересня 2002 р. Київ: Інститут міжнародних відносин, с. 191–197.
Білоус, П. В., 2011. Вступ до літературознавства: навч. посіб. Київ: ВЦ «Академія».
Букіна, Н. В., 2016. Модифікації готичного в сучасній українській прозі. Кандидат наук. Автореферат. Київ: Інститут літератури ім. Т. Г. Шевченка.
Войтович, В., 2005. Українська міфологія. Київ: Либідь.
Ковалів, Ю., 2007. Готичний роман. В: Літературознавча енциклопедія: у 2 х т. Київ: ВЦ «Академія», т. 1. c. 237.
Качуровський, І., 2002. Готична література та її жанри. Сучасність, 5, с. 59–67. Київ.
Кулакевич, Л., 2020. Жанрові стратегії українсько авантюрно-пригодницької прози першої третини ХХ століття. Дніпро: Свідлер А. Л.
Лімборський, І., 1998. Західноєвропейський готичний роман і українська література. Всесвіт, 5–6, с. 157–162.
Федосова, М. О., 2015. Особливості неоготики в сучасній українській прозі. Кандидат наук. Автореферат. Одеський національний університет ім. І. І. Мечникова.
Фромм, Э., 2008. Душа человека. Москва: АСТ.
Цитування
ДСТУ ГОСТ 7.1-2006
Трофименко А. В. Іманентні складові жанру горор в українській літературі / А. В. Трофименко // Вісник Маріупольського державного університету. Сер.: Філологія. – 2022. – Вип. 26–27. – С. 187–193.
Harvard Referencing Style
Trofymenko, A. V., 2022. Imanentni skladovi zhanru horor v ukrainskii literaturi [Immanent components of the horror genre in Ukrainian literature]. Vìsnik Marìupolʹsʹkogo deržavnogo unìversitetu. Serìâ: Fìlologìâ, 26–27, pp. 187–193.