Четвер, 22.02.2024, 23:22 | RSS | Вітаю Вас Гість
Головна | Каталог статей | Реєстрація | Вхід

EN

Вісник Маріупольського державного університету
Серія: Філологія
Vìsnik Marìupolʹsʹkogo deržavnogo unìversitetu.
Serìâ: Fìlologìâ
Головна | Каталог статей
Меню сайту
Категорії розділу
Випуск 22 [38]
Вісник Маріупольського державного університету. Сер. : Філологія. – 2020. – Вип. 22. – С. 1-273.
Vìsnik Marìupolʹsʹkogo deržavnogo unìversitetu. Serìâ: Fìlologìâ, 22
Випуск 23 [31]
Вісник Маріупольського державного університету. Серія: Філологія. – 2020. – Вип. 23. – С. 1-236.
Vìsnik Marìupolʹsʹkogo deržavnogo unìversitetu. Serìâ: Fìlologìâ, 23
Вхід на сайт
Логін:
Пароль:
ПОСИЛАННЯ
  • Сайт Маріупольського державного університету
  • Вісник Маріупольського державного університету. Серія: Право
  • Вісник Маріупольського державного університету. Серія: Економіка
  • Вісник Маріупольського державного університету. Серія: Історія та політологія
  • Вісник Маріупольського державного університету. Серія: Філософія, культурологія, соціологія
  • Пошук


    Орлов Алексей Петрович
    Вісник Маріупольського державного університету. Серія: Філологія. – 2020. – Вип. 23. – С. 1-236.

    Орлов Алексей Петрович
    ассистент кафедры мировой литературы, кандидат филологических наук
    Полтавский национальный педагогический университет имени В.Г.Короленко
    [email protected]

    Образ ученого в произведениях В. Г. Короленко

    DOI 10.34079/2226-3055-2020-13-23-84-90

    [ download pdf ]

    С. 84-90

    Анотація
    У статті простежується зв'язок творів В. Г. Короленка з літературною західноєвропейською традицією зображення видатних людей, відзначених печаткою геніальності, які залишили помітний слід у науці. Поняття геніальності розглядається за трактуванням філософів І. Канта, А. Шопенгауера та Ф. Ніцше, які вбачали в ньому відповідність своїм теоріям: споглядання і самозречення, волю, енергію усіх попередніх поколінь. Відповідно до філософських концепцій сформувалися основні тенденції в літературі ХІХ ст.: зображення фанатичних злодіїв з творів М. Шеллі, Г. Веллса, або інфантильних спостерігачів, як герої творів Ж. Верна – диваків, відірваних від реального життя. Реалістична традиція у зображенні образів-учених розглядається на прикладі твору А. П. Чехова «Нудна історія». Образ ученого, створений письменником, відбиває головну суперечність в житті творчої людини – невідповідність між життям в науці та реальним існуванням. Як багато чеховських героїв, він намагався втілити в життя ідеал жертовного служіння науці, вірив у прогрес і знання, але зіткнення з непереборними обставинами, побутом, відсталістю суспільства призводять до розчарованості в професії та житті, відчуття її безглуздості, самотності, безвиході. Для В. Г. Короленка ніколи не існувало підводних течій між творчим і реальним життям. Він «жив, як писав, і писав, як жив». Великий праведник буденного життя, місіонер духовних вчинків, письменник Короленко створив подібний до власних життєвих принципів образ вченого Ізборського. Наративна структура твору дозволила автору побувати водночас у студентському минулому й поміркувати про нереалізоване власне майбутнє. У дослідженні висловлюється гіпотеза, що, якби не активна життєва позиція і революційні настрої студентства, бути Короленко новим Тимірязєвим або Менделєєвим. У статті досліджується, як письменник трансформував образ ученого, який склався у європейській літературі, у новий тип героя, обумовлений соціально-історичними умовами й духовними пошуками часу. Образи вчених, створені в оповіданні «З двох сторін» і частково в романі «Історія мого сучасника», аналізується з двох точок зору – оповідача-студента і професора-викладача. Портрет, ораторське мистецтво, моральні принципи вченого Ізборського сприймає молода людина, яка до того ж знаходиться у складному душевному стані. Аналіз нараторської структури допомагає визначити концептуальні особливості зображення вченого-подвижника, серед яких звертається увага на наявність у творах історичного контексту, сила морального впливу на учнів, захоплення перспективами наукових відкриттів.

    Ключові слова: В. Г. Короленко, А. П. Чехов, геніальність, образ вченого, розповідач, гениальность, образ ученого, рассказчик, V. Korolenko, A. Chekhov, genius, the image of a scientist, a narrator

    Бібліографічний список

    Гончаренко, Н. В., 1991. Гений в искусстве и науке. Москва : Искусство

    Гура, Н. П. и Бойко, О. К., 2014. Жанрова своєрідність циклу романів про професора Ленґдона Дена Брауна. Вісник Маріупольського державного університету. Серія : Філологія, 10, с. 21–27.

    Гусейнов, Р. А., 2013. Образ ученого в фантастике Жюля Верна и Александра Беляева. Филологические науки. Вопросы теории и практики, 9–1, с. 51–56.

    Короленко, В. Г., 1953. Собрание сочинений. В 10 т. Т. 4. Москва : Художественная литература.

    Короленко, В. Г., 1954. Собрание сочинений. В 10 т. Т. 6. Москва : Художественная литература.

    Неклюдова, Е., 1999. Образ доктора в русской литературе XIX века. Русская филология, Тарту, 10, С. 63–69.

    Сосновская, О. И., 2015. И. С. Шмелев и В. Г. Короленко : образ ученого в литературе рубежа ХІХ–ХХ вв. Проблемы исторической поэтики, 13, c. 436–449. DOI : 10.15393/j9.art.2015.2942

    Чехов, А. П., 1977. Полное собрание сочинений и писем. В 30 т. Т. 7. Москва : Наука.


    Цитування

    ДСТУ ГОСТ 7.1-2006
    Орлов А. П. Образ ученого в произведениях В. Г. Короленко / А. П. Орлов // Вісник Маріупольського державного університету. Сер. : Філологія. – 2020. – Вип. 23. – С. 84-90.

    Harvard Referencing Style
    Orlov, O., 2020. Obraz uchenogo v proizvedeniyakh V. G. Korolenko [The image of the scientist in the works of V. Korolenko]. Vìsnik Marìupolʹsʹkogo deržavnogo unìversitetu. Serìâ: Fìlologìâ, 23, p. 84-90.

    Категорія: Випуск 23 | Додав: Marina (25.03.2021)
    Переглядів: 287 | Теги: V. Korolenko, гениальность, В. Г. Короленко, образ вченого, the image of a scientist, рассказчик, А. П. Чехов, A. Chekhov, Genius, геніальність, розповідач, a narrator, образ ученого | Рейтинг: 0.0/0
    Всього коментарів: 0

    Copyright МДУ © 2024

    Веб-дизайн, технічна підтримка та адміністрування: Белла Марина Віталіївна [email protected]

    uCoz